Vår weekend resa med vänner till Saint Paul de Vence, Frankrike

Saint_Paul_de-Vence_Louise_Yourstone_Tegborg-Inspirationmyhome-0287

Vår weekend resa med vänner till den lilla byn Saint Paul de Vence, Frankrike för att överraska en god vän. Vi hann med många roliga äventyr som restaurangbesök, vinprovning, parfymtillverkning, museum, gallerier, inredningsbutiker mm!

Länkar till de platser vi besökte hittar du längst ned!

Dag 1

Lehameau, Saint paul de vence

Familjeägt Hôtel Le Hameau, här från poolsidan (pressbild).

Jag och min man, Magnus, flög till sydöstra Frankrike och byn Saint Paul de Vence för att överraska en god vän, Tomas som fyllt jämt samma år. Hans fru Annika, som planerat resan, hade hållit denna hemligt under en längre tid. Jag och min man Magnus åkte en dag tidigare för att kvällen efter dyka upp på restaurangen och överraska Tomas.

Första natten bodde vi på ett familjeägt Hôtel Le Hameau som ligger 10 min promenadavstånd från byn. Ett jättefint 3-stjärnigt hotell vilken är en omgjord gammal bondgård. Så underbart vackert, varenda vinkel och vrå är konstnärligt utsmyckad och familjen som driver hotellet var så gästvänliga.

Saint Paul de Vence, Frankrike

Vi stannade till vid en bar och sippade på ett glas rödvin till solnedgången.

Under eftermiddagen promenerade vi ned till byn Saint Paul de Vence. För att utforska och äta. Denna fantastiskt vackra och pittoreska lilla by är ett bara måste ett besök för den reslystne, konstintresserade som uppskattar konstverk i alla dess former.

På torget, strax utanför muren och La Colombe d'Or, spelar man ofta och gärna boule.

På torget, strax utanför muren och La Colombe d’Or, spelar man ofta och gärna boule.

I denna lilla by finns verkligen ögongodis i varje hörn. Byn förknippas med både kända och mindre kända konstnärer och ligger på en kulle med smala gränder och som omgärdas av en hög mur.

Restaurang La Colombe d’Or

Vårt hotell rekommenderade oss att äta på ” La Colombe d'Or”. Hon sa att det dock brukar vara fullbokat men om vi går förbi kl 18.00 kan vi ha turen att få ett bord!! Och vi hade tur!

Vårt hotell rekommenderade oss att äta på ” La Colombe d’Or”. Hon sa att det dock brukar vara fullbokat men om vi går förbi kl 18.00 kan vi ha turen att få ett bord!! Och vi hade tur!

Restaurang La Colombe d'Or är bara ett måste att besöka för den konstintresserade! Här hänger det kända verk från Picasso, Miro, Braque, Chagall mm.

Restaurang La Colombe d’Or är bara ett måste att besöka för den konstintresserade! Här hänger det kända verk från Picasso, Miro, Braque, Chagall mm.

Även maten är fantastiskt god och menyerna har tydligen inte ändrats på 20 år!  – Varför ändra på ett vinnande koncept? konstaterade kyparen glatt när vi frågade honom.

Cabri Ariégeois, godaste getosten jag ätit någonsin!!

Både jag och Magnus tyckte att snigelrätten till förrätt och biffen till varmrätt var galet gott! Osten till dessert ska vi inte bara tala om. Måste få tillägga att jag är helt passionerat förtjust i mjuka ostar, jag blev helt galet förtjust i getosten Cabri Ariégeois! Till dessertost rekommenderade vår servitris vitt vin eller portvin. Hon förklarar att rött som med sina tanniner dödar ostens delikata smak.

Dag 2

Körsbär som ögongodis!

Körsbär i brons från Galleri Vieux Saint-Paul.

Saint_Paul_de-Vence_

Nästa morgon tog jag en egen liten promenad runt byn. Jag kunde inte gå mer än några få meter förrän jag var tvungen att stanna, betrakta och förundras av alla vackra ting! Allt från de gamla husen, gatorna och gränder till den moderna konsten i alla dessa gallerier.

Jag gick bl a in i ett galleri, Galleri Vieux Saint-Paul, med bl a en fast utställning av en erkänd fransk konstnär sedan många år. Han gör körsbär i alla dess former, så otroligt häftiga. I alla fall just här i detta galleri! Jag gick in och pratade med föreståndarinnan, Lotta, som visade sig var svenska men bott i Frankrike de senaste trettio åren. Hon berättade att just denna vackra skapelse, gjord i brons, endast kostar 22.000 Euro!

Överraskningen!

Vår fina utsikt mot Saint Paul de Vence, från hotell La Colombe d'Or.Saint_Paul_de-Vence_Louise_Yourstone_Tegborg-Inspirationmyhome-0203

Vår fina utsikt mot Saint Paul de Vence, från hotell La Colombe d’Or.

Vi hade tidigare under dagen checkat in på hotellet, La Colombe d’Or, vars restaurang vi besökte under gårdagen. Vi var dock tvungna att smyga ut för att inte råka krocka med Tomas och Annika!

Vårt fina hotellrum från Hotell La Colombe d'Or.

Vårt fina hotellrum från Hotell La Colombe d’Or.

Vad spännande, ikväll ska det ske! Jag och Magnus skulle överraska Tomas på restaurangen ”Le Tilleul” där borden är placerade under ett fantastiskt citronträd. Det var ganska svårt att hålla resan hemligt, INGA inlägg på Facebook och Instagram med andra ord!

Restaurangen Le Tilleul uppe till vänster i bild, strax innanför porten till byn.

Vi väntade in Tomas, Annika och det tredje paret Anna och Patric. De hade möts upp tidigare under eftermiddagen och anslöt nu till vårt bord. Tomas var helt överrumplad och så glad över att få se oss där!! Nya vänner för oss blev nu Patric och Anna. Vi gjorde en liten presentationsrunda och det visade sig att de båda hade träffats under Robinsons tv-serie (år 2012). Gemensamt för alla i sällskapet visade sig vara resor, kulinarisk mat och goda viner! Annika hade såklart valt ut res-sällskapet med omsorg!

Bilden ovan är från vår middag kvällen efter, på restaurang  La Colombe d'Or.

Bilden ovan är från vår middag kvällen efter, på restaurang  La Colombe d’Or.

Middagen var fantastiskt god, Patric som visade sig vara en riktigt vin-entusiast fick välja vårt vin. Han berättade att han byggt en vinkällare och nu håller på att fylla denna. Han hade naturligtvis bokat en vinprovning kvällen efter. Spännande! Jag och Anna bestämde att vi innan vinprovningen nästa eftermiddag skulle ta hyrbilen till Nice för att skapa vårt egna parfym!

Tomas och Annika säger "tummen upp" till restaurang  La Colombe d'Or!

Tomas och Annika säger ”tummen upp” till restaurang  La Colombe d’Or!

Dag 3

Tunnor i stora lass!

Christo som skapade installationen Mastaba på Maeght Foundation. Monumentet är 9 meter högt, 17 meters långt och 9 meter brett!

Under morgonen nästa dag beger några av oss först till ett museum, Maeght Foundation, som visar  både i trädgården och inne i byggnaden. Under perioden 4 juni – 27 nov, 2016 pågår en utställning av ”Christo and Jeanne-Claude” Man kan utan tvekan säga att utställarna verkar vara helt besatta av skulpturer gjorda av oljetunnor!

I trädgården finns en installation av hundratals tunnor staplade på varandra som tillsammans bildar ett enormt berg! Vi fick alla associationer av Egyptens pyramider. Jag fick lite tvångstankar. Vad händer om jag rycker undan den understa tunnan?

Saint_Paul_de-Vence_Louise_Yourstone_Tegborg-Inspirationmyhome-0222

Alla dessa oljetunnor, stort, smått, på tavlor, skisser, ritningar!

Denna lilla pittoreska installation ligger till vänster strax innan entrén!

Parfymtillverkning i Grasse!

Saint_Paul_de-Vence_Louise_Yourstone_Tegborg-Inspirationmyhome-0261

Anna Sjöström, här djupt koncentrerad med sin parfymtillverkning!

Strax efter lunch beger sig jag och Anna iväg till ”Le Studio des Fragrances” som ligger i Grasse för att skapa vår parfym! Att kreera parfym var inte helt enkelt. Vi fick välja, och välja bort dofter under tre omgångar. Hälla upp dessa i en laboratorieglas enligt vår lärares recept och blanda om. Jag kan säga att jag och Anna var helt vimmelkantiga av alla dessa dofter. Vi fick bl a lära oss att vi skulle dofta på vår hud mellan varje doftomgång för att på så sätt neutralisera näsan inför varje ny doft. Det tar ca två timmar att tillverka denna parfym.

Saint_Paul_de-Vence_Louise_Yourstone_Tegborg-Inspirationmyhome-0272

Vi båda konstaterade på vägen hem att det var väldigt kul. Vi HADE faktiskt tillverkat vår alldeles egna parfym. Det går också att efterbeställa parfymen då de sparar recepten. Denna upplevelse rekommenderas verkligen varmt av oss båda!

Vinprovning för gourmetsjälen!

Saint_Paul_de-Vence_Louise_Yourstone_Tegborg-Inspirationmyhome-0292

Under kvällen var det dags för vinprovning. Patric hade bokat in oss, efter noga efterforskningar, på ”Le Petite Cave de Saint Paul”, en liten vinkällare från 1400-talet som ligger mitt inne i Saint Paul de Vence. Vår sommelier för kvällen, Romain Calzia, kändes otroligt duktig och kunnig.

Vi provar tre olika sorters viner som sommelier Romain i samförstånd med Patric resonerat sig fram till. Underbart goda viner, så klart!

I vinkällaren finns ett urval av viner från Provence och dess Vinothèque, som hyser de viktigaste franska vinerna: Bordeaux Grands Crus, Bourgogne, Champagne och Rhonedalen bästa viner, samt ett brett utbud av Cognac, Armagnac, Calvados, Eaux-de- vie, likörer.

Dag 4, sista dagen i Saint Paul de Vence

Inredningsbutik och inredare med stil!

Butiksägarinnan visade sig också vara inredare och har tydligen en stor exklusive kundkrets i södra Frankrike. Hennes urval av inredning och möbler i butiken vittjar om en utsökt smak, inredning som kanske inte går att hitta i de vanliga butikskedjorna.

Magnus suckade djupt när jag på vägen därifrån ville stanna till i en möbelbutik, strax utanför Saint Paul de Vence, som jag hade så gärna velat besöka men inte riktigt hunnit med!

Vad sägs om denna fantastiska stol till matbordet? Från Couleurs du Temps. Louise_Yourstone_Tegborg-Inspirationmyhome-0143

Vad sägs om denna fantastiska stol till matbordet? Från Couleurs du Temps.

Couleurs du Temps, inredningsbutik strax utanför Saint paul de Vence. Saint_Paul_de-Vence_Louise_Yourstone_Tegborg-Inspirationmyhome-0150

Funderar du att köpa ett boende i södra Frankrike och vill ha hjälp med inredning är hennes butik definitivt värt ett besök! Jag hittade en fantastik fin väggprydnad med abstrakta fiskar av trä som hade passat så bra hemma i huset men till min stora besvikelse var den lite för ömtålig och lite för stor för att ta med på planet hem!

Sammantaget var denna resa helt underbar och halva nöjet med resan var ju vårt fantastiska resesällskap!

Kommentera gärna om du gillar mitt reseinlägg eller har fler tips om Saint Paul de Vence!

/Louise

Tips länkar Saint Paul de Vence:

Besök i den lilla byn Eze, Frankrike

Bild på Louise Yourstone tegborg och Magnus i den lilla Eze

Jag och Magnus i Eze.

Vårt sällskap hann även med ett besök i Eze, men det tar jag en annan gång!