Tiden är en bonus

En klocka långt ifrån status och precision. En klocka för de som vill bära en stilsymbol, det var tanken när de här fyra killarna skapade TRIWA


Text:
 Maria Roswall

Triwa

FÖR ÅTTA ÅR SEDAN GRUNDADES TRIWA av fyra kompisar som tyckte armvristens finaste accessoar behövde en återupplivning. Färre i den yngre generationen bar klocka vilket killarna tyckte borde få en ändring, en klocka ska inte behöva kosta en smärre förmögenhet men den ska vara snygg och ha bra kvalitet. Redan andra året sålde bolaget klockor för flera miljoner. Framgången stavas PR och såväl utländska stjärnor som Jay-Z, Beyonce och Rihanna som Prinsessan Madeleine bar klockan på bilder vilket snabbt satte den färgglada accessoaren på kartan.

Hur mycket skulle ni säga att den här sortens PR har betytt för er?
– Mycket. Vi bestämde tidigt att vi enbart skulle ta fram produkter som vi själva ville bära. När vi såg att det uppskattades av andra som dessutom hade mycket synlighet blev vi förstås väldigt glada. PRmässigt märker man snabbt en ökad efterfrågan efter den typen av exponering, berättar Ludvig Scheja en utav grundarna som också är företagets kreativa direktör.

Transforming the Industry of Watches. Berätta, vad betyder det?
– Vi vill inte att en klocka enbart skall vara kopplat till status och precision. Vår tanke är att klockan istället skall kunna vara en stilsymbol. Idag kollar folk hellre på mobiltelefonen om de skall ta tid, men vi hoppas man vill kolla på våra klockor för att de är snygga och att de visar tid som en bonus. Status känns förlegat. Stil kommer alltid vara betydelsefullt.

Du jobbar mycket med design och form, vartifrån hämtar du inspiration och idéer?
– Jag älskar att inspireras av gamla vintageklockor för att se hur man kan modernisera dem, men vi tittar inte på nutida konkurrenter, då det skulle hindra oss från att gå vår egna väg.

Triwa

Idag finns många fler märken i samma stil som TRIWA. Vad gör ni för att hålla er position på marknaden?
– Vi arbetar mycket med porduktutveckling och design och tar bara fram produkter som vi själva vill bära. Den dagen vi tappar intresse
för produkten blir den dagen då vi blir omsprungna.

Smartwatches, nya klockmärken och nya accessoarer. Vilken är den största utmaningen för er den närmsta tiden?
– Vi tittar givetvis hela tiden på hur utvecklingen med smartwatches går men det känns svårt att säga. De som köper våra klockor är inte samma personer som direkt springer och köper Apple Watches eller Google Glasses. Vår design är fortfarande ganska så analog så jag tror att så länge vi fortsätter göra snygg design ihop med bra funktion är vi intressanta. Men det gäller givetvis att följa med i utvecklingen.

För något år sedan kompletterades klockorna med solglasögon, en produkt som även den uppskattats mycket av kända personer. Något nytt som är på gång?
– Mycket, men vi håller oss till handleden.

Idag finns ni på över 20 marknader, kommer att omsätta över 60 miljoner kronor och har 20 anställda. Hur har det här ändrat ert sätt att arbeta?
– Vi grundare hittade snabbt våra naturliga roller i företaget och de är fortfarande desamma. Det vi varit väldigt måna om är att återinvestera i företaget och produktion. Nu är vi 20 anställda varav hälften arbetar med produktdesign, art direction och produktion. Det är något man märker när man ser och känner på produkterna idag. Från av vi fyra fattade alla beslut och gjorde allt har vi idag anställda som på många sett kan deras respektive fält bättre än oss. Vi var och är duktiga på att starta och driva företaget, men det känns väldigt bra att ha personal som kan lyfta oss till att bli än mer professionella.