Fixa bästa höstformen

Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Upp och hoppa. Om du slarvade med träningen i somras tar vi nya, hurtiga tag nu. Luften är krispig och det finns hur mycket kul utomhusträning som helst som bara väntar på dig.


Text:
 Nick Söderblom

Höstform

JAG ÄLSKAR HÖSTEN. Tycker om krispigheten i luften och att komma ut en fin höstdag är fantastiskt. Jag blir harmonisk på hösten men också full av energi och det här är verkligen årstiden då vi kan träna utomhus på många olika sätt. Jag åker gärna rollerblades och här är jag inte ensam. Försäljningen av K2´s inlines ökar med över 20% årligen vilket visar hur populär denna typ av aktivitet är. Och det är riktigt bra träning, såväl för rumpa som för ben och jag ger den ett extra plus då den också är skonsam mot dina knän.

Inlines är också perfekt att göra ihop med en vän eller varför inte med en kollega på lunchen? Se inte träningen bara som en timme efter jobbet, få in den naturligt och istället för att ta den där fikan eller ölen ihop med vänner ta en powerwalk.

SÅ HÄR HÖSTTRÄNAR JAG
1. Det e bar å spring! Att investera i ett par riktigt bra löparskor, gärna nu till hösten ett par som tål lite väta, gör typ all skillnad. Det finns faktiskt inget dåligt väder utan det är bara att ta sig ut och insupa den friska, klara luften.

2. Kombinera. Få in styrketräning även när du tränar utomhus. Dels finns det riktigt bra styrketräningsstationer vid många löpspår idag och finns inte det hitta en bra backe att träna i. Hopprep är också grymt effektivt, och lätt att knyta runt midjan när du springer eller går.

3. Testa något nytt. Jag vet, jag har sagt det förut men det är oslagbart att hitta någon aktivitet man inte trodde man skulle tycka om. Tennis, inlines, yoga, boxning eller varför inte hoppa upp på hästryggen! Och glöm inte att stretcha ordentligt.

Höstformen

BACKHOPPET
MIN FAVORITÖVNING
1. Hitta en bra uppförsbacke. Att kombinera en springtur, cykeltur eller en tur på inlines med att träna det här hoppet/jättesteget i en backe är riktigt bra träning.

2. Ta ut svängarna. Du ska inte småhoppa uppför backen utan här ska du verkligen ta i från tårna, ta sats med hela kroppen och liksom kämpa fram ett stort, långt hopp. Det är när musklerna får jobba genom hela kroppen som träningen blir effektiv.

3. Glöm inte armarna. Ta i även med armarna och höj dom upp för att öka på hoppet/steget. Landa med mjuka knän. Gör så många du orkar. Sen gör du tio till.