Vinterns bästa träningstips – Få lust att träna i kylan

Vinterns bästa träningstips av Frida Lindström

Vinterns bästa träningstips – Frida Lindström – Under Construction Sports Performance

Det är hög tid att sätta vår kropp i fokus. Här får ni vår favorittränare Frida Lindström, VD på ”Under Construction Sports Performance”, bästa träningstips..

Av: Therese Mathisen Foto: Kickifotograf.se

Vinterns bästa träningstips med Frida Lindström.

Som hudterapeut blir det en hel del stående därför är jag är väldigt mån om min träning. Lagom till våra nyårslöften får ni här mina personliga favoritövningar och tillskotts tips. Utmärkt att göra hemma så inga bortförklaringar finns.

Lizard bra för höftböjaren

Lizard är min absoluta favorit. Många av oss har begränsad rörlighet i våra höftböjare vilket kan resultera i en trött eller värkande rygg. Starta från alla fyra. Kliv fram med höger fot till utsidan till höger hand. Rotera ut foten så hälen är in på mattan och tårna ut. Tryck ner höger fot i golvet och tänk att du drar in höger lår in i höften. Du kan lägga en filt under knät om det känns obehagligt. Välj om du vill ha tår i eller om du vill lägga ner bakre foten. Dagsformen kan variera så känn in var du är i dag och jobba med långa djupa andetag.

Träna bröstryggsrörlighet

Bröstryggsrörlighet är en bra övning för att träna upp rörligheten i bröstryggen. Stå axelbrett med dina fötter och tårna pekandes in mot en vägg. Sträck armarna över huvudet och håll handflatorna ca 1 cm från väggen. Böj på benen som om du skulle sätta dig ner på en låg pall. Sjunk ner så långt du kan utan att nudda händerna i väggen eller tappa balansen. Upprepa 10 gånger.

Träningstips för dagsformen

Morgonen: Strecha. Tänk lite som en hund som drar ut kroppen på morgonen.

Under dagen: Ta små pauser mini-meditation, försök att inte tänka på någonting alls under ca 2 minuter. Andas djupt med magen, få ner andningen. Sitter du framför datorn rulla axlarna bakåt och rör på nacken.

Kväll: Ta ett varmt bad och lägg dig i sängen med benen rakt upp i luften för att få det venösa blodet att vända sig, det lättar trycket på hjärtat.

Boosta med tillskott

Boosta med tillskott som D-vitamin

Nu är det dags att boosta på med D-vitamin om du inte redan gör det. D-vitamin bildar vi via solens strålar, maten vi får i oss innehåller jämförelsevis en liten del. I Sverige har många av oss D-vitamin brist eftersom vi får på tok för lite sol.

Min favorit för tillskott är Ingefära

Ingefära – en fantastisk liten rot. Ingefäran ger kärlek till hjärta, hjärna, mage och leder. Ingefäran har många fina egenskaper framförallt på matsmältning och blodcirkulation. Magen och tarmarna stimuleras och produktionen av matsmältningsenzymer stiger. Ingefäran är också antiinflammatorisk. En bit Ingefära i teet eller i din morgonsmoothie.