Träning med Nick

För Nick är Vasaloppet mer en psykologisk utmaning än en fysisk. Hans kropp är inte alls en kropp för längdskidåkning men det SKA gå. Allting går.

Av: Nick Söderblom

SOM NI VET STAKADE jag mig genom förra årets vasalopp och planen nu är att göra en bättre prestation i år. Jag är vältränad men just för längdåkning har min överkropp för mycket muskler som måste syresättas vilket kräver mer konditionsträning. Detta har jag riktat in träningen på under hösten. När jag sedan började träna i spåret märkte jag att det ändå gick helt ok då jag KAN använda mig mycket av just stakandet. Inte den snyggaste åkningen men den tar mig framåt! Konditionen finns där och nu tränas det för fullt i spåren. Försöker nu här sätta ihop mina bästa råd till dig och så kör vi som bara den!

Nick2

NICK HETER JAG, personlig tränare till yrket. Jag har alltid tränat och ser det som en självklarhet att ta hand om sin kropp men för mig är inte träning allt. Jag ser mer till helheten där det viktiga är att genom en bra balans av träning, hälsa och kost få den kropp och det välbefinnande du vill ha, och antagligen förtjänar. För mig är utmaningar det som ger mig kickar i livet och det här med Vasaloppet är minst sagt en utmaning som visade sig bli tuffare än vad jag trott.

MIN MORGON:
• Alltid gröt till frukost. Jag toppar min portion med blåbär och jordnötssmör. • Alltid nötter som extra energiintag under dagen, tycker också om en bra gjord smoothie full med nyttigheter.

VIKTEN AV UTRUSTNING
För mig är det mentalt viktigt att ha den bästa utrustningen. Ihop med långsiktig träning och rätt kost försäkrar jag mig att jag är ordentligt förberedd, och då kan jag inte skylla ett eventuellt misslyckande på utrustningen. För mig passar det bättre med en längre stav än rekommenderat. Normalt ska jag ha ca 155 cm långa stavar men jag har valt 10 cm längre då jag bättre kan använda min styrka i överkroppen. Jag har problemfötter och har lagt mycket tid på att prova ut den bästa pjäxan anpassad efter just min fot. Personligen gillar jag pulsklockor, som hjälper till att hålla koll på din puls och fysiska urladdning. Detta ger en indikator på förhållandet mellan fett- och kolhydratsförbränning, vilket är viktigt för att undvika att gå in i den gråa zonen där syret inte räcker till och mjölksyran är ett faktum. Nu kör vi!

Unknown-4
En skön pjäxa är A och O. Fischer RCS-skate. 1 900 kr.

Clothes
Satsa på ett bra underställ så håller du kroppen varm och torr. Immfria glasögon med thermolins. X-Kross Winter. 2 000 kr

Inspiration-Nr1-2015

Läs artikeln i tidningen (pdf)