Carina Seth Andersson – glasklar förmåga

Möt Carina Seth Andersson

Formgivare Carina Seth Andersson

Carina Seth Andersson har rört sig obehindrat mellan konsthantverk & formgivning i närmare trettio år. Hon har bemästrat allt från glas & lera till metall, trä & textil. Mest känd är hon för sina ödmjuka glas i rena, avskalade former. En estetik hon varit trogen länge & som lett till många utmärkelser genom åren. Nu senast hederspriset folkets val på Formex och Årets designer på ELLE Decoration Swedish Design Award..

Av: Caroline Thörnholm Foto: Patrik Engström

Testa gränserna

Det finns en påtaglig känsla av avspändhet hos Carina. Att testa gränserna har alltid varit nära, även när hon sökte in till Konstfack. Hon hade aldrig jobbat med lera, men kom in på programmet glas och keramik med trolldeg. Det är just den typen av idérikedom som senare gjorde att hon började tillverka krukor, denna gång av bruklig lera.

Möt Carina Seth Andersson

Formgivaren Carina Seth Andersson

En del saker blir till av eget behov

– Jag började göra krukor för jag saknade användbara sådana, det var svårt att hitta rätt form och format. En del saker blir till av ett eget behov. Det spelar också stor roll vem man samarbetar med. När jag arbetade tillsammans med Hope trodde de nog att det skulle bli ett konstobjekt i glas. Men tittar man på företagets värdegrund så står de för kläder som håller hela dagen. Resultatet blev en vattenkaraff och glas, som även det är en produkt hela dagen. Vägen till formgivare var krokig om du frågar Carina själv. Men med ett tidigt intresse och nyfikenhet föll glasbitarna på plats.

Från textil till det tredimensionella

– Jag var inne på textil från allra första början, men upptäckte att jag var mer åt det tredimensionella. Efter Textilinstitutet började jag på Orrefors glasskola. Det var lite som att hitta hem. Glas är svårt att bemästra och jag gillade utmaningen. Och fler utmaningar har det blivit. Många öster ut, då hon samarbetat som formgivare med designers som Iittala och Marimekko.

Carina Seth Andersson

Detaljbild

Finland är lite coolare

– Finska företag är lite mer modiga överlag. De har genom åren vågat stå för en ännu mer reducerad form. Vi är lite oroligare här i Sverige, de är lite coolare. Men med rätt hand kan man komma långt. Som de numera klassiska vaserna Carina gjorde för Svenskt Tenn. Ett samarbete som hade sin grund i företagets gedigna designhistoria.

– När Estrid Ericson under 1920-talet letade exotiska föremål från hela världen var det unikt för sin tid. Men idag kan många resa runt och samla på sig objekt. Samtidigt fick jag reda på att barn knappt gick i skogen längre, det var något okänt för dem. Jag ville behålla samma tankegrund men se vad som är exotiskt idag.

Carina Seth Andersson

Vaser från Seth Andersson

Naturen var en del av uppväxten

Resultatet blev vaserna ”Dagg”, ”Kotte”, ”Stubbe”. Associationer som inte ligger henne långt bort. Halva barndomen spenderade Carina på lantstället i närheten av Bålsta. Och visst minns hon det än; doften av morgon, den fuktiga daggen i gräset, lukten av kåda från stubbarna och kottarna som gjorde ont i fötterna. Uppväxten gjorde att naturen alltid varit nära för Carina, men intresset är mer precist; växter och växande.

– Jag arbetar mycket med det klara glaset. När du lägger ner en gren i en vas sker en förskjutning i formen. Prismor uppstår och det kan bli förstoringar eller förminskningar. Objektet ska självklart hålla i sig men förhöjs i mötet. Även när jag bygger keramiska skapelser har jag den typen av tankar med mig.

Carina Seth Andersson

Glad Carina Seth Andersson

Carina Seth Andersson – ensam beslutsfattare

Carina har ofta många projekt igång samtidigt. Kombinationen mellan studioproduktion och uppdrag för samarbetspartner verkar onekligen föda varandra kreativt. Men visst kan det bli vilset emellanåt. – När det kommer till konsthantverkssidan så är jag ensam i processen. Det finns ingen att bolla med och man fattar alla beslut själv. Det finns alltid en osäkerhet att det ska hålla. Jag funderar fortfarande på vad jag ska bli när jag blir stor.

När kan du känna så?

– När man fått mycket uppmärksamhet för något blir jag alltid misstänksam! Annars är utmaningen alltid en drivkraft. Efter varje stort projekt är man ofta lite tom och tankarna går hur man ska sadla om. Jag tror att alla måste gå i träda ibland.

Men oavsett vilken stol hon sitter på så är processen densamma; långsam.

– Jag går och tänker på det länge. Innan något kommer ner på skisspapper behöver det finnas ett frö dit jag är på väg. Jag klipper ofta mycket profiler. Pennan ger ett streck, men med saxen får du volym och kan leka med den biten ganska enkelt.

Carina Seth Andersson

Vackra detaljbilder

Vilken är den största utmaningen med ditt jobb?

– Att härda ut och våga säga ja och nej till uppdrag. Jag går väldigt mycket på magkänsla om jag får ett uppdrag eller en förfrågan. Känns det minsta lilla fel så säger jag nej. En designdevis hon inte tummat på. I tio år fick Skrufs glasbruk fråga om en ljuslykta innan den blev till. Resultat blev ”Tokyo”, en ljuslykta som kan kombineras till en vas.

En lekfull nerv som ofta är högst närvarande i hennes formgivning.

– Jag jobbar mycket med proportioner, hur föremål ser ut mot varandra. Det måste vara någonting som stör lite med formen, kanske en kort hals eller stor botten. Mina objekt spelar ofta på något oproportionerligt, men det är hela tiden på gränsen. Den gränsen jobbar jag med hela tiden för att det ska kännas rätt. Och visst når hon dit. Så pass ofta att hon blev tillfrågad att formge kungens 70-års present från riksdagen. Ett högst ärofyllt uppdrag som krävde sin tid.

Carina Seth Andersson

Vaser av Seth Andersson

– Jag gjorde en servis med fyra olika sorters glas. Jag hade bestämt mig för helklart glas, men det var viktigt att hitta rätt proportioner mellan foten, kupan och benet. Jag fick prova mig fram och det slutade med att alla glas fick samma ben och fot även om de var olika kupor. Den förändringen gav en förskjutning. Bara en sådan enkel sak tog tid att komma på.

Du vann hederspriset folkets val på Formex. Vad tror du det beror på?

– Jag är förvånad. Min spilkum skål var ett ganska oansenligt föremål i sammanhanget men en väldigt svår hantverksmässig produkt. När man tar i den känner man tyngden, piparnas mjukhet och det faktum att den är handdriven. Det är fantastiskt kul att den uppmärksammas av folket när den inte tar så stor plats. Carina Seth Andersson må vara ett känt namn i svenska hushållen men hon är också representerad på ett flertal museum, som Röhsska Museet, Nationalmuseum, Stedjelijk Museum och Victoria and Albert i London.

Carina Seth Andersson

Inspiration från Carina Seth Andersson

Utöver det har hon medverkat i många utställningar i såväl Sverige som utomlands. Vad kommer härnäst?

– I april ska jag ha en stor separat utställning i Japan. Det ska bli väldigt roligt! Jag släpper också nya delar av kollektionen för Marimekko under Möbelmässan. Annars fortsätter arbetet med Nationalmuseums nya restaurang, bar och kafé. Vi är fem stycken som fått ansvaret och ambitionen är att nyrita så mycket som möjligt, från glas och bestick till möbler. En tradition som passar henne utmärkt. Men vikten av hantverksprocessen finns kvar oavsett uppdragsgivare.

– Det är viktigt att hantverket finns med både när det är gjort industriellt och konstindustriellt. Mina printar för Marimekko till exempel gör jag alltid analogt. Men även när man lägger över dem digitalt är det viktigt att man ser att det svajar lite i linjerna. Det blir en skevhet som träder fram. Den nerven måste finnas med hela vägen, oavsett vad jag gör.

Låt dig inspireras mer av Carina på hennes egen hemsida:
carinasethandersson.se