Love Warriors – den kreativa byrån

Love Warriors - Yvonne Arentoft & Per Sandahl

Möt Love Warriors!

Namnet Love Warriors blev till under en blöt natt i Hong Kong. Idag säljs deras produkter i hela världen men på agendan står nu att skala av & selektera. ”Det vi gör ska vi vara bäst på”..

Text Caroline Thörnholm Foto Maria Karlberg & Anna Kvarnström Styling Therese Romell & Jenny Hultgren

Love Warriors – framgångsbaby och leverbröd

Att entreprenörskapet fullkomligt genomsyrar Yvonne Arentoft går inte att missa. Det är tydligt att Love Warriors är lika mycket en framgångsbaby som ett levebröd. Likt de flesta naturbegåvade föräldrar ligger där en hel del skicklighet. Både hon och hennes (livs)partner Per Sandahl har en lång historia av att driva verksamheter och varumärken. Så pass mycket att tiden ihop blev knapp. Lösningen blev enkel: slå sina affärshuvuden ihop och göra något tillsammans.

Love Warriors - Yvonne Arentoft & Per Sandahl

Väggkonst från Love Warriors

– Vi åkte till Hong Kong för att hitta inspiration. Vi visste inte vilken bransch vi ville jobba inom men under en blöt kväll i Soho skrev vi ner namnförslag, både högt och lågt för ett framtida företag. Dagen efter fastnade vi direkt för Love Warriors. Det är väldigt mycket oss.

Kreativ byrå – med fyra DNA

Love Warriors har sedan starten varit en kreativ byrå med många järn i elden där de stylar, fotograferar, designar och agerar som skattjaktsletare som reser världen runt för att hitta gömda klenoder. Deras skandinaviska stil andas ett bohemiskt sinne, med fyra hörnstenar som hintar om kreatören bakom.

– Vi har fyra DNA som genomsyrar allt vi gör: Snäckor, fjädrar, spets och blommor. Nu börjar vi också gå mer åt det grafiska hållet, men med samma teman.

Vår mest kända print ”Dogma” har spets i motivet och består av två knutna händer med orden ”Love” och ”Warriors” på var sin hand. Betraktaren kanske inte kopplar det direkt till oss men det blir en igenkänningsfaktor. Deras designvärld må vara full av subtila nyanser, men är svår att ta miste på. Mycket har att göra med arbetet bakom fotokulissen.

Love Warriors - Yvonne Arentoft & Per Sandahl

Finn din inre styrka

Love Warriors är ett kampord!

– När vi släpper våra stylingbilder görs det alltid i kombination med en ny kollektion som har ett starkt budskap och en historia som vi vill få fram. I serien ”Darlings” handlar det om att bejaka allas rätt att få vara den man är medan i serien ”Fragments” trycker vi på den inre styrkan. Love Warriors är ett kampord! Det är enormt viktigt för oss att få fram något istället för att bara köra ut en produktion. Vi har ett mer varmt syfte med det vi gör.

Med en stark känsla av ändamål kommer också ett ihärdigt engagemang, i synnerhet när det kommer till bilderna.

– Vår väg till marknaden var via bilder så redan från starten har vi har lagt otroligt mycket kraft på bloggen, Pinterest och Instagram. Vi jobbar med fotoproduktion som en film, där vi regisserar, producerar, projektleder, castar och skriver texter. Vi vill att besökare ska se vår värld och vilja stanna där.

Love Warriors - Yvonne Arentoft & Per Sandahl

Och nog vill de det. Love Warriors har på kort tid blivit en raring på den internationella bloggscenen. Har ni alltid siktat internationellt?

– Ja, alltid världen! Vi är världsmedborgare och har därför från start kommunicerat på engelska både på vår egen hemsida och sociala medier. Mycket av bloggframgången tror jag beror på upplägget stylade bilder med genomarbetade texter och budskap. Allt arbete är redan gjort, det är lätt att sprida vidare.

Men det har inte slutat vid lovord, utlandet har blivit deras mest trogna kund.

Love Warriors - Yvonne Arentoft & Per Sandahl

Yvonne Arentoft på Love Warriors

– Vi exporterar mer än vad vi säljer i Sverige. Vår största marknad är Australien och England sedan är det jämt skägg bland de europeiska länderna, men vi finns även på annat håll som Singapore, Karibien och Förenade Arabemiraten. Under en månad kan vi få 60-80 förfrågningar från butiker världen över som vill sälja våra produkter . Men det är långt ifrån en tillfällighet att det blivit så.

Men det är långt ifrån en tillfällighet att det blivit så.

– Det har alltid varit vår plan att växa utomlands. Vi har varit rädda för att sönderetablera varumärket, hela första året var vi större i Norge än Sverige. Det är jättefarligt att växa för snabbt, då bränner du ut intresset för varumärket på 2-3 år. Gör du ett misstag i en etablering i Tyskland eller Frankrike så gör det inte så mycket, men gör du fel här så blir det stort.

Love Warriors - Yvonne Arentoft & Per Sandahl

Vilka misstag har ni gjort på hemmaplan?

– Vi har gjort alla fel man kan göra! Jag är glad att vi begränsade produktionerna så att det gick att täcka upp dem ekonomiskt. Vi har gjort många nybörjarmisstag med allt från materialval till hur man bygger en stol. Med tiden har vi lärt oss vad vi ska och inte ska göra.

När vi gör möbler håller vi oss till mindre trävarianter. Vi gör inte soffan, men sideboardet eller pallen. Vikten av att vara selektiv är en ständig diskussion, där målet är att vara främst på det man för ut i världen.

– Vi håller nu på att skala av lite. Nästa år stänger vi all keramik och läder. Vi höll på att bli ett klädproducerande företag, det dumpar vi. Det vi gör ska vi vara bäst på, vi tänker därför satsa mycket på väggen.

Love Warriors - Yvonne Arentoft & Per Sandahl

Definitionen av väggdekorationer är bred och slutar inte vid fotografi – det kan vara allt från bronsmasker, buffelhorn till olika upphängningsanordningar.

– Vi vill utveckla hela printproduktionen, dels på väggen men temat där ska även synas i övriga inredningsdetaljer och fungera ihop.

Likt många entreprenörer är världen alltid med i tankebanan. Till frågan vart de är om tre år kommer svaret snabbt. Tre konceptbutiker på olika kontinenter: Australien, Europa och västkusten i USA. Inte illa, om du frågar mig. Men Yvonne skakar på huvudet.

– Vi har knappt börjat, vi är fortfarande bebisar och ligger i vaggan. Vänta bara!